FAQ GS Spotguard

  • Vad gör jag om mitt objekt har blivit stulet?

    Vid stöld skall du ringa vår larmcentral på 08-29 22 90.
    Larmcentralen är tillgänglig 24/7 365 dagar.

    Du skall ha fått ett larmkort, se nedan. Där står det vad din Spotguard har för nummer. Följ sedan instruktionerna på kortet.

    Om du saknar ett larmkort så kan du beställa ett nytt här…

    1. Upprätta en polisanmälan
    2. Ring Guard Systems larmcentral
    3. Uppge Spotguard nummer

    larmkort-sid-1

  • Har du frågor gällande fakturan?

    Har du frågor gällande en faktura tryck här…

    Önskar du ändra så du får fakturan som PDF-faktura tryck här…

  • Hur loggar jag in för att se min Spotguard?

    För att kunna logga in via Appen eller Fleet-webbsystemet krävs det inloggningsuppgifter. Dessa uppgifter skall du ha fått vid leveransen om du begärt det.

    Om du inte har inloggningsuppgifterna beställ det här…

    Appen laddar du ner nedan.

    app_store

     

    google_play

    För PC eller Mac-dator

    nettbasert2

  • Jag önskar göra ändringar i mitt abonnemang

    För adressändring tryck här…

    För ägarbyte tryck här…

    För uppsägning av abonnemanget tryck här…

  • Kan man ansluta GPS-enheten via OBDII uttaget?

    Man kan i de flesta fall använda OBDII uttaget för en snabb och enkel installation. Det man bör tänka på är om OBDII uttaget sitter på en plats så att man kan ansluta OBDII kablage och att det inte sitter i vägen och blir utsatt för onödigt slitage.

    För att se var ditt fordon har sin OBDII utan tryck här… (extern länk)

  • Vem kan hjälpa mig med monteringen?

    Vi har samarbete med flertalet installatörer som kan hjälpa till med montering av din produkt.

    Klicka här…

     

  • Hur aktiverar jag min Spotguard?

    När du mottagit din Spotguard så skall du registrera dig som ägare av produkten. Du skall ha fått ett Larm/aktiveringskort som beskriver hur du går till väga, se nedan. Du kan även gå in på följande URL: www.guardsystems.se/aktivering


    larmkort-sid-2

  • Hur upprättar jag en zonregistrering?
    1. Du kan enkelt söka dig fram till den adressen/plats du önskar genom att skriva in adressen i sökverktyget.
      zonregistrering-1
    2. Zomma in tills du ser området du önskar upprätta en zonregistrering på.
      Du kan klicka på hänglåset för att öppna upp så du kan flytta runt på kartbilden.
      Tips! Du kan även använda scrollnings funktionen på musenför att zomma in eller utzonregistrering-2
    3. Klicka på verktyget zonregistrering, se nedan.
    4. Efter att du tryckt på zonverktyget blir knappen blå. När du sedan förflyttar musen ner på kartan blir muspekaren ett kors. Nu är du klar för att rita zonregistreringe.
      .zonregistrering-3
    5. Klicka en gång i kartan för att starta vart ifrån du vill börja rita zonen. Du kommer se att det blir ett blått streck när du förflyttar musen. Klicka med musen på de platser som gör att du ringar in den plats du vill göra en zonregistrering på. Området blir grått som du har ritat in. Det betyder att du kan spara platsen i systemet. Detta gör du genom att höger klicka, då kommer du att få tre val.
      “Ångra senaste punkt” – “Sluta rita och spara” – “Radera zonen”. I det här fallet så är vi nöjda med platsen och väljer “Sluta rita och spara”
      zonregistrering-4
    6. Du kommer nu att se nedan fönster
    7. zonrigistrering-5
      1. Zonnamn: Här skriver du ett namn på zonen
      2. Välj Punktredigering
      3. Här väljer du om du vill ha en färg på zonen
      4. Larm när: Här definierar du vilka olika larmtyper du önskar, se bild nedan:
        zonregistrering-6
      5. Eksport ID: Referensnummer på zonen till annat system kopplat med API
      6. E-post: Här väljer man den som skall få informationen om de olika händelserna för den aktuella zonen
      7. Mobiltelefon: Här väljer man den som skall få informationen om de olika händelserna för den aktuella zonen
      8. Objekt: Här väljer du vilka objekt som zonen skall gälla för
      9. Nya objekt: Bocka i denna ruta om du vill att nya enheter som man köper får dessa zoner per automatik
      10. Perioder: Definiera när zonen skall vara aktiv
        .
        zonrigistrering-5
    1. Nu ser du zon området du skapat. Du kan när du vill redigera eller ta bortzonen.zonregistrering-7
  • Vad betyder färgerna och symbolerna under kartan?

    icon_desc

  • Menyfunktioner

    Förutom huvudmenyerna som är på vänstra sidan finns det också hjälp menyer inne på GS Fleet sidan. Genom att trycka på symbolen () så får du information om den sidan du är på nu.

    Bild 1.

     

    hjalp-11

    Bild 2.

    hjalp-2

  • Vilka är dem Allmänna Villkoren för Spotguard
  • Täckningsområde för Spotguard
    Källa: Allmänna Villkor för Spotguard:

    6. Täckningsområde
    GSM/GPRS täckning är enligt avtal som GS har ingått med teleoperatörer som används för tjänsten. Normalt finns det god täckning i hela Europa samt övriga länder där teleoperatören kan leverera GSM/GPRS kontakt.
    Närsök (innebär att man fysiskt är på plats) kan utföras i Norden och Baltikum (utom Island). Närsök utöver dessa geografier avtalas separat.

     

  • Täckningsområde för Spotguard
    Källa: Allmänna Villkor för Spotguard:

    6. Täckningsområde
    GSM/GPRS täckning är enligt avtal som GS har ingått med teleoperatörer som används för tjänsten. Normalt finns det god täckning i hela Europa samt övriga länder där teleoperatören kan leverera GSM/GPRS kontakt.
    Närsök (innebär att man fysiskt är på plats) kan utföras i Norden och Baltikum (utom Island). Närsök utöver dessa geografier avtalas separat.

     

  • Hur länge håller batteriet i Spotguard?

    Under normala förhållanden med en rapportering var 12 timme, så håller batteriet ca 3år. Reservationer på kortare batteritid beroende på dålig kontakt med GSM eller GPS-täckning som drar extra ström.

    Man kan själv se om batteriet är OK i Spotguard Appen eller i Fleet-webbsystemet, se nedan.

    Ett nytt batteri (500kr) kan beställas från GSGroup AB/Guard Systems. Kontakta oss på 08-550 124 65.

    SG Battery level

  • Hur ser jag att Spotguard har rapporterat?

    För att kunna se när Spotguard senast rapporterade så måste du ha fått tillgång till dina inloggningsuppgifter. Om du saknar detta tryck här…

    Om du har tillgång till inloggningsuppgifterna så kan du själv se när Spotguard senast rapporterade i Appen eller på PC.

    last-message

  • Ser inte att Spotguard har rapporterat?

    Spotguard sändaren kan befinna sig på en plats som gör att det för tillfället är svårt för GSM-signalen att nå fram till GSM-masterna (Spotguard fungerar där en mobiltelefon fungerar).

    Om så är fallet fast du har flyttat ditt objekt kontakta oss gärna så vi kan hjälpa till med att undersöka varför här...

  • Jag ser inte mitt objekt när jag har loggat in?

    Det kan bero på att vi utför en sökning på ditt objekt om det är stulet (vid sökning kopplar vi alltid bort användaren).
    Det kan också bero på att vi inte har fått betalt för tjänsten.

  • Var kan jag se var mitt objekt befinner sig?

    Genom att logga i via Spotguard App eller Fleet-webbsystem med dina inloggningsuppgifter som du skall ha fått om du önskat det.
    Om du inte har några inloggningsuppgifter klicka här…

  • Hur registrerar jag var Spotguard är gömd/installerad?

    Det skall alltid registreras att man har gömt Spotguard i ett objekt.

    Detta gör man via formuläret: Registrering av installerad Spotguard

  • Var rekommenderas att Spotguard skall gömmas?

    Att tänka på vid installation:

    – Göm inte Spotguard på “uppenbara” ställen så som i handskfack, mittkonsol osv.

    – Förslag på placeringar: Under/Inuti säten fram eller bak, bakom plastpaneler i kupé eller lastutrymmen. Använd fantasin. Det viktigaste är att man gömmer Spotguard så att den inte är visuellt synlig.

    – Monterar ni många enheter i liknande objekt, se till att variera placeringarna.

     

  • Är Spotguard vattentät?

    IP67 betyder att enheten klarar att befinna sig 1 meter undervattnet i 30 minuter.

  • Hur länge håller batteriet i Spotguard?

    Under normala förhållanden med en rapportering var 12 timme, så håller batteriet ca 3år. Reservationer på kortare batteritid beroende på dålig kontakt med GSM eller GPS-täckning som drar extra ström.

    Man kan själv se om batteriet är OK i Spotguard Appen eller i Fleet-webbsystemet, se nedan.

    Ett nytt batteri (500kr) kan beställas från GSGroup AB/Guard Systems. Kontakta oss på 08-550 124 65.

    SG Battery level

  • Vad betyder RF-teknologin?

    RF= Radio-frequency som är en teknik för att läsa information på avstånd från en sändare så att man kan lokalisera objektet till en exakt position. Signalerna kan läsas även fast objektet står inomhus mm.

    GS Spotguard Basic innehåller GSM/RF-sändare.

    GS Spotguard Plus innehåller GSM/GPS/RF-sändare.

  • Vad betyder GSM-teknologin?

    GSM= (Global System for Mobile Communications, ”Globalt system för mobil kommunikation”

    Med GSM-standarden kan man triangulering och bestämma avståndet till en punkt om man har minst två punkter med ett känt avstånd emellan. Positionen visas i Spotguard Appen samt i webb-systemet.

    GS Spotguard Basic innehåller en GSM/RF-sändare

    GS Spotguard Plus innehåller en GSM/GSM/RF-sändare.

  • Vad betyder GPS-teknologin?

    Global Positioning System (GPS) är ett satellitbaserat radionavigeringssystem som utvecklats och drivs av USA:s försvarsdepartement. Med GPS kan användare på land, till sjöss och i luften fastställa sin position, sin hastighet samt klockslaget dygnet runt, i alla väder var som helst i världen. GPS-signaler är tillgängliga för ett obegränsat antal användare på samma gång.

    GS Spotguard Plus innehåller GSM/GPS/RF-sändare.

  • Ser inte att Spotguard har rapporterat?

    Spotguard sändaren kan befinna sig på en plats som gör att det för tillfället är svårt för GSM-signalen att nå fram till GSM-masterna (Spotguard fungerar där en mobiltelefon fungerar).

    Om så är fallet fast du har flyttat ditt objekt kontakta oss gärna så vi kan hjälpa till med att undersöka varför här...

  • Jag har glömt mitt användarnamn och lösenord

    Om ditt telefonnummer är registrerat på dig som användare kan du få nya uppgifter enligt nedan.

    1. Gå till: login.guardsystems.com
    2. Välj “Forgett password”
      login_forgotpw
    3. Skriv in ditt telefonnummer (du skall skriva +46, tex +46 702 12 34 56) och tryck sedan  “Sänd nytt password”
      login_forgotpw_2
    4. Du kommer att få ett SMS med alla uppgifter.
    5. Efter att du loggat kommer du att få frågan om det nya lösenordet du önskar.

     

     

  • Hur loggar jag in?

    För att logga in behöver du följande information:

    • KundID
    • Användarnamn
    • Lösenord

    Har du glömt dina uppgifter tryck här…

    Du kan logga in på följande sätt.

    1. Logga in via URL: login.guardsystems.com
    2. Logga in via vår hemsida:  www.guardsystems.se -> välj “LOGIN”-knappen överst till höger, se nedan:

     

    Om du har inloggning både till GS Körjournal och GS Fleet kommer du att få förslag på vilket du vill logga in på.

  • Jag har inte mottagit användarnamn och lösenord

    Klicka på länken för att få hjälp: Beställning av inloggningsuppgifter.

  • Jag behöver beställa fler Dallasnycklar, hur gör jag då?

    Beställning av Dallasnycklar genom att klicka här…

  • Hur gör jag för att slå ihop flera resor?

    Du kan själv enkelt lägga ihop flera resor till en resa i GS Körjournal.

    1. Tryck på slå samman resor.

    korjournal-1

    2. Nu är du på den plats som gör att du kan slå samman resorna.
    Tryck på Datumet i mitten och välj sedan vilken dag i kalendern som du önskar se.

    korjournal-2

    3. Här väljer vi den 1 December 2016.

    korjournal-3

    4. Genom att klicka på resorna nedan så blir dom blåa. Det betyder att
    du valt dessa resorna och att dom skall slås ihop.

    korjournal-5

    5. Klicka sedan på Slå ihop resor

    korjournal-6

    6. Nu är resorna ihop slagna. Du ser en symbol som visar att denna dagens resor är hopslagna. Du ser även tiden som resan började och slutade.

    korjournal-7

  • Jag har glömt att identifiera mig som chaufför på en resa med en bil. Hur gör jag det?

    GS Körjournal registrerar alla resor som även saknar chaufför.
    Gå till ”Resor utan chaufför” här kan du själv välja den period som önskas och i efterhand lägga in chauffören.

    Se användarmanualen för mer information

    korjournal-8

     

  • Rutiner för felsökning/Reperationer

    Rutinbeskrivning – Reparation/Felsökning

    Initial felsökning
    Ta kontakt med Guard Systems Support per telefon eller email:
    support@guardsystems.se
    08-550 124 65

    Vidare Felsökning/Reparation
    Enheten/Enheterna skickas in till Guard Systems till nedan adress:
    Guard Systems AB – REPERATION
    Järnbrotts Prästväg 2
    421 32 Västra Frölunda

    Alla försändelser ska innehålla en ifylld felanmälan annars skickas de åter till avsändaren.
    Blankett felanmälan